tisdag 19 mars 2013

Lyckliga i alla sina dagar

Jag läser i Nina Björks bok ,"Lyckliga i alla sina dagar", om vårt samhälle som alltmer kretsar kring ekonomi och pengar. Från politikernas vallöfte som handlar om hur mycket just du får över i plånboken till varor som säljs med hjälp av det vi egentligen strävar efter. Kärlek, närhet, vänskap och trygghet. Hur mänskligt värde mäts i pengar och hur vi jobbar natt och dag för att kunna köpa massa prylar som vi inte behöver och som vi använder för att stilla behovet av det där andra som vi skulle ha mer tid över till om vi bara inte jobbade så mycket.

Det pratas allt för lite om ideal. Eller moral. Om rätt och fel och det man gör för att det helt enkelt är det enda rätta att göra. Eller det där man vet är det som är rätt men som man ändå inte gör.

Och det gör mig arg men samtidigt håglös, för jag vet inte hur jag ska göra för att leva mitt liv. Det är så många värden som krockar för mig. Att försöka konsumera ansvarsfullt och samtidigt ständigt bli matad med reklam som väcker mitt habegär. Att vara en stark kvinna som står på sig, utan att samtidigt förvandlas till en känslokall manssterotyp. Att vara kärleksfull med inte mesig. Att vara medveten om mina egna fel och brister utan att för den delen bli allt för självkritisk. 

Hur gör man för att hitta balans?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar